Kjøpt bil med skjulte feil og mangler? Dette bør du vite

bilproblemer, bilstans, skjulte feil, skjulte feil og mangler, bilkjøpbilproblemer, bilstans, skjulte feil, skjulte feil og mangler, bilkjøp
No items found.

Publisert: Jan 16, 2025

Å oppdage skjulte feil og mangler etter et bilkjøp kan være frustrerende og kostbart. Heldigvis gir norsk lovverk deg som kjøper visse rettigheter i slike situasjoner. Her er en oversikt over hva du bør vite og hvordan du kan gå frem:

Hva er skjulte feil og mangler?

Skjulte feil og mangler refererer til problemer med bilen som ikke var synlige eller kjent ved kjøpstidspunktet, og som påvirker bilens verdi eller funksjonalitet. Dette kan inkludere mekaniske defekter, elektriske problemer eller strukturelle skader som ikke ble oppdaget under en vanlig inspeksjon.

Dine rettigheter som kjøper

Dine rettigheter avhenger av om du har kjøpt bilen fra en privatperson eller en forhandler:

  • Kjøp fra forhandler: Forbrukerkjøpsloven gjelder og gir deg en reklamasjonsfrist på fem år. Du må melde fra om feilen innen rimelig tid etter at du oppdaget den, normalt innen to måneder.
  • Kjøp fra privatperson: Kjøpsloven gjelder, med en reklamasjonsfrist på to år. Også her må du melde fra om feilen innen rimelig tid etter at du oppdaget den.

Hvordan gå frem ved skjulte feil og mangler
  1. Dokumenter feilen: Ta bilder, videoer og skriv ned detaljer om problemet. En uavhengig vurdering fra et verksted kan styrke saken din.
  2. Kontakt selger skriftlig: Informer selger om feilen så snart som mulig, og angi hva du ønsker: reparasjon, prisavslag eller heving av kjøpet. Skriftlig kommunikasjon gir bevis på at du har reklamert innen fristen.
  3. Gi selger mulighet til å rette opp: Selger har som regel rett til å forsøke å utbedre feilen før andre tiltak vurderes. Dette skal skje uten vesentlig ulempe for deg og innen rimelig tid.

Når kan du heve kjøpet?

Heving av kjøpet innebærer at avtalen annulleres, og begge parter tilbakefører det de har mottatt. Dette er aktuelt når:

  • Vesentlig mangel: Feilen er så alvorlig at den utgjør et vesentlig kontraktsbrudd.
  • Manglende utbedring: Selger har ikke klart å rette feilen etter gjentatte forsøk eller innen rimelig tid.

Hva med “som den er”-forbehold?

Mange brukte biler selges med forbeholdet “som den er”. Dette begrenser selgers ansvar, men fritar dem ikke helt. Du kan fortsatt reklamere hvis:

  • Feilinformasjon: Selger har gitt uriktige opplysninger.
  • Tilbakeholdt informasjon: Viktig informasjon om bilens tilstand er holdt tilbake.
  • Vesentlig dårligere stand: Bilen er i vesentlig dårligere stand enn du med rimelighet kunne forvente.

Søk juridisk bistand ved behov

Hvis du ikke når frem med selger, kan det være lurt å kontakte en advokat med erfaring innen kjøpsrett. Mange forsikringer dekker advokatutgiftene i slike saker. Book et gratis og uforpliktende møte med en av våre biladvokater.

Del denne artikkelen

Relaterte artikler

Dekker bilforsikringen advokatutgifter ved tvist med selger?

Har du kjøpt en bil med mangler og ønsker å rette et reklamasjonskrav mot selger?

Terskelen for å kontakte en advokat bør ikke være høy. Er det kostnader du er bekymret for, så dekker bilforsikringen din sannsynligvis utgifter til advokat med inntil kr 100 000. Forsikringstaker må på sin side betale en egenandel på mellom kr 2000-5000, samt 20 prosent av de utgifter som påløper utover egenandelen, men forsikringsselskapet tar altså den største støyten.

Eksempel: dersom totale advokatkostnader er kr 60 000 og egenandelen er kr 2000, må du i tillegg til de kr 2000, betale 20 % av kr 58 000. I dette eksempelet, må du altså betale totalt kr 13 600 i egenandel. Med andre ord: bilforsikringen din dekker potensielt store deler av utgiftene til advokat.

Det er forsikringsavtalen som regulerer hvilke vilkår som må oppfylles for å få rettshjelpsdekning gjennom bilforsikringen. Som hovedregel innvilges rettshjelp fra det tidspunktet det foreligger en tvist. En tvist oppstår dersom du fremmer et krav og motparten avslår. Manglende svar fra motparten (passivitet) kan også medføre at tvist foreligger i forsikringsrettslig stand.

Obs: forsikringsavtalen må være inngått før tvisten oppstår. Dersom forsikringen ble tegnet etter at tvisten oppstod, vil forsikringen sannsynligvis avslå rettshjelpsdekning.

Forsikringen dekker som hovedregel ikke utgifter større enn din økonomiske interesse i saken. Dersom du eksempelvis skal heve et bilkjøp og bilen er verdt kr 300 000, vil forsikringen kunne dekke inntil kr 100 000 i advokatutgifter.

Vi kan hjelpe deg med dine spørsmål om rettshjelpsdekning.

 

Har du spørsmål til innholdet i artikkelen eller ønsker bistand i forbindelse med tvist med bilselger, kan du kontakte oss helt uforpliktende her

Flere artikler

Vil du
ta en prat?

Ta kontakt, så finner vi ut av hva du trenger hjelp til, helt gratis!

Kontakt oss
Lukk

Haster det?

Ring oss på 21 09 02 02

Hvis det ikke er akutt, ber vi om at du booker et 15 minutters videomøte med oss ved å trykke på denne linken

Haster det?
Ring oss på 21 09 02 02

Book tid med oss

Book tid med oss

Lydmelding via WhatsApp