Å oppdage skjulte feil og mangler etter et bilkjøp kan være frustrerende og kostbart. Heldigvis gir norsk lovverk deg som kjøper visse rettigheter i slike situasjoner. Her er en oversikt over hva du bør vite og hvordan du kan gå frem:
Skjulte feil og mangler refererer til problemer med bilen som ikke var synlige eller kjent ved kjøpstidspunktet, og som påvirker bilens verdi eller funksjonalitet. Dette kan inkludere mekaniske defekter, elektriske problemer eller strukturelle skader som ikke ble oppdaget under en vanlig inspeksjon.
Dine rettigheter avhenger av om du har kjøpt bilen fra en privatperson eller en forhandler:
Heving av kjøpet innebærer at avtalen annulleres, og begge parter tilbakefører det de har mottatt. Dette er aktuelt når:
Mange brukte biler selges med forbeholdet “som den er”. Dette begrenser selgers ansvar, men fritar dem ikke helt. Du kan fortsatt reklamere hvis:
Hvis du ikke når frem med selger, kan det være lurt å kontakte en advokat med erfaring innen kjøpsrett. Mange forsikringer dekker advokatutgiftene i slike saker. Book et gratis og uforpliktende møte med en av våre biladvokater.
Har du kjøpt en bil med mangler og ønsker å rette et reklamasjonskrav mot selger?
Terskelen for å kontakte en advokat bør ikke være høy. Er det kostnader du er bekymret for, så dekker bilforsikringen din sannsynligvis utgifter til advokat med inntil kr 100 000. Forsikringstaker må på sin side betale en egenandel på mellom kr 2000-5000, samt 20 prosent av de utgifter som påløper utover egenandelen, men forsikringsselskapet tar altså den største støyten.
Eksempel: dersom totale advokatkostnader er kr 60 000 og egenandelen er kr 2000, må du i tillegg til de kr 2000, betale 20 % av kr 58 000. I dette eksempelet, må du altså betale totalt kr 13 600 i egenandel. Med andre ord: bilforsikringen din dekker potensielt store deler av utgiftene til advokat.
Det er forsikringsavtalen som regulerer hvilke vilkår som må oppfylles for å få rettshjelpsdekning gjennom bilforsikringen. Som hovedregel innvilges rettshjelp fra det tidspunktet det foreligger en tvist. En tvist oppstår dersom du fremmer et krav og motparten avslår. Manglende svar fra motparten (passivitet) kan også medføre at tvist foreligger i forsikringsrettslig stand.
Obs: forsikringsavtalen må være inngått før tvisten oppstår. Dersom forsikringen ble tegnet etter at tvisten oppstod, vil forsikringen sannsynligvis avslå rettshjelpsdekning.
Forsikringen dekker som hovedregel ikke utgifter større enn din økonomiske interesse i saken. Dersom du eksempelvis skal heve et bilkjøp og bilen er verdt kr 300 000, vil forsikringen kunne dekke inntil kr 100 000 i advokatutgifter.
Vi kan hjelpe deg med dine spørsmål om rettshjelpsdekning.
Har du spørsmål til innholdet i artikkelen eller ønsker bistand i forbindelse med tvist med bilselger, kan du kontakte oss helt uforpliktende her.
Ring oss på 21 09 02 02
Hvis det ikke er akutt, ber vi om at du booker et 15 minutters videomøte med oss ved å trykke på denne linken
Haster det?
Ring oss på 21 09 02 02
Book tid med oss
Book tid med oss
Lydmelding via WhatsApp