Har du fått problemer i forbindelse med et kjøp eller et salg? Du er ikke alene! Mye kan gå skeis i en handel – alt fra forsinkelser og mangler, til uenighet om priser og betingelser.
Hovedregelen er at kjøper og selger er bundet når en kjøpekontrakt er signert. Som kjøper plikter du å motta og betale for varen eller tjenesten du har kjøpt, og som selger er du ansvarlig for å levere varen eller tjenesten i den kvaliteten, og til det tidspunktet, du har lovet.
Kjøpsloven og andre lover sikrer at både kjøper og selger har rettigheter hvis den ene parten bryter kontrakten.
Lurer du på hvilke rettigheter du har? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg videre.
Å oppdage feil eller mangler på en nyinnkjøpt bil kan være frustrerende, spesielt hvis selgeren nekter å heve kjøpet. Det er viktig å vite hvilke rettigheter du har som kjøper og hvilke steg du kan ta for å løse situasjonen.
Når du kjøper en bil, har du som privatperson rettigheter i henhold til enten forbrukerkjøpsloven (ved kjøp fra forhandler) eller kjøpsloven (ved kjøp fra privatperson). Har du kjøpt en bil fra en privatperson, må mangelen være vesentlig for at du skal kunne heve kjøpet. Har du derimot kjøpt fra en bilforhandler, er loven gunstigere for deg som kjøper. Dette gjelder uansett om man har kjøpt en ny bil eller en bruktbil fra en forhandler.
Bilen skal leveres i avtalt stand og ha det utstyret og de funksjonene som selgeren har oppgitt i forbindelse med salget, enten salget skjer gjennom en forhandler eller en privatperson. Hva du kan forvente, avhenger blant annet av opplysninger i salgsannonsen, kjøpekontrakten, tilstandsrapporten og annen informasjon fra selgeren.
Selgeren har et særskilt ansvar for opplysningene som gis om bilen. Dersom selgeren gir uriktige opplysninger eller unnlater å informere om viktige forhold, kan dette anses som en mangel.
Hvis bilen har en mangel som ikke var opplyst om ved kjøpet, kan du ha krav på:
Har bilen en mangel, skal selger som hovedregel få mulighet til å rette mangelen. Hvis ikke dette er mulig, kan omlevering være et alternativ. I praksis skjer dette oftest ved kjøp av nyere biler. Hvis retting eller omlevering ikke er aktuelt, kan det være aktuelt med et prisavslag. Avslaget beregnes ut fra bilens verdi med og uten mangelen.
I noen tilfeller er mangelen av så stor betydning at heving kan bli aktuelt. Har du kjøpt bil fra en privatperson, skal det mer til for å kunne heve kjøpet, da må mangelen være vesentlig. Har du kjøpt fra forhandler, kreves at mangelen ikke er uvesentlig. Da må selgeren bevise at mangelen er uvesentlig. Det er altså enklere å heve et bilkjøp som forbruker hvis du har kjøpt av en forhandler/næringsdrivende, enn ved kjøp fra privatpersoner.
Reklamasjon innebærer at du informerer selgeren om mangelen. Dette bør gjøres skriftlig for å ha dokumentasjon. Det er to frister å forholde seg til:
Det er viktig å overholde begge fristene for å beholde dine rettigheter.
En bil med feil kan føre til betydelige kostnader, og utgifter til advokat og rettssaker kan bli svært høye. Siden hver bilsak er unik, kan det være lurt å kontakte en biladvokat for å få en gratis vurdering av din sak.
En bilulykke kan få betydelige konsekvenser for både helse og økonomi. Det er derfor viktig å være klar over hvilke rettigheter du har når det gjelder erstatning etter en slik hendelse.
Dine rettigheter etter en bilulykke
I Norge er alle eiere av motorvogner pålagt å ha ansvarsforsikring i henhold til bilansvarsloven. Denne forsikringen dekker skader som kjøretøyet påfører, uavhengig av skyld. Det betyr at dersom du blir skadet i en trafikkulykke, har du som hovedregel krav på erstatning for både personskader og økonomiske tap som følge av ulykken.
Hva kan du få erstatning for?
Erstatningen skal dekke de tapene du har lidt som følge av ulykken. Dette kan inkludere:
Hvordan går du frem for å kreve erstatning?
Viktige tidsfrister
Det er viktig å være oppmerksom på foreldelsesfrister. Generelt må erstatningskrav fremmes innen tre år fra du ble klar over skaden. Unnlatelse av å overholde disse fristene kan føre til at du mister retten til erstatning.
Dekning av advokatutgifter
I mange tilfeller vil forsikringsselskapet dekke rimelige og nødvendige advokatutgifter i forbindelse med erstatningssaken. Det er derfor lurt å undersøke dette med forsikringsselskapet og eventuelt engasjere en advokat som kan bistå deg gjennom prosessen.
Å være godt informert og handle raskt etter en bilulykke, er avgjørende for å sikre dine rettigheter. Ved å følge disse rådene står du bedre rustet til å håndtere situasjonen og få den kompensasjonen du har krav på.
Hvis du lurer på noe i forbindelse med saken din, kan du booke et møte med oss i Insa advokater, helt kostnadsfritt.
Har du kjøpt et hus med mangler, og ønsker å rette et reklamasjonskrav mot selger? Å kjøpe en bolig er en av de viktigste investeringene de fleste av oss noensinne vil gjøre. Derfor er det avgjørend eat boligen oppfyller forventningene våre og er i den tilstanden vi forventer.
Dersom du som kjøper oppdager mangler ved boligen etter kjøpet, kan det være lurt å kontakte en advokat for veiledning i en reklamasjonsprosess. Dersom du har en innboforsikring, dekker den sannsynligvis utgifter til en advokat med inntil kr. 100 000. Forsikringstaker må som regel kun betale en egenandel på opp mellom kr 2000-5000, samt 20 prosent av de utgifter som påløper utover egenandelen. Forsikringsselskapet dekker altså brorparten av advokatutgiftene. Terskelen for å kontakte en advokat bør derfor ikke være høy, og spesielt ikke fordi en frykter høye advokatkostnader.
Eksempel: dersom totale advokatkostnader er kr 60 000 og egenandelen er kr 2 000, må du i tillegg til de kr 2 000, betale 20 % av kr 58 000 (kr 60 000-kr 2 000). I dette tilfellet må du altså betale totalt kr 13 600 selv. Med andre ord: innboforsikringen din dekker potensielt store deler av utgiftene til advokat.
Forsikringsselskapet kan også dekke utgifter i forbindelse med utarbeidelse av en takstrapport eller sakkyndigerklæring.
Forsikringsavtalen regulerer hvilke vilkår som må oppfylles for å få rettshjelpsdekning gjennom innboforsikringen. Som hovedregel innvilges rettshjelp fra det tidspunktet det foreligger en tvist. En tvist oppstår dersom du fremmer et krav og motparten avslår, altså på det tidspunktet uenigheten oppstår. Manglende svar fra motparten (passivitet) kan også medføre at tvist foreligger i forsikringsrettslig stand.
OBS: Forsikringsavtalen må være inngått før tvisten oppstår. Dersom forsikringen ble tegnet etter at tvisten oppstod, vil forsikringen sannsynligvis avslå rettshjelpsdekning.
Det er videre greit å vite at forsikringen som hovedregel ikke dekker utgifter større enn den økonomiske interessen i saken.
Har du spørsmål eller trenger hjelp med saken din, book en gratis konsultasjon med oss her.
Book en gratis videokonsultasjon med oss her.
Vi sender deg et uforpliktende tilbud med en prisgaranti og en sannsynlighetsprosent for at du vinner saken.
Signer enkelt med BankID - og vi er i gang!
erfarne advokater
ulike språk
kunder hjulpet
Ring oss på 21 09 02 02
Hvis det ikke er akutt, ber vi om at du booker et 15 minutters videomøte med oss ved å trykke på denne linken
Haster det?
Ring oss på 21 09 02 02
Book tid med oss
Book tid med oss
Lydmelding via WhatsApp