Nekter selger å heve bilkjøpet? Dette bør du vite

Nekter selger å heve bilkjøpet?Nekter selger å heve bilkjøpet?
No items found.

Publisert: Feb 11, 2025

Å oppdage feil eller mangler på en nyinnkjøpt bil kan være frustrerende, spesielt hvis selgeren nekter å heve kjøpet. Det er viktig å vite hvilke rettigheter du har som kjøper og hvilke steg du kan ta for å løse situasjonen.

Bilkjøp reguleres av ulike lover

Når du kjøper en bil, har du som privatperson rettigheter i henhold til enten forbrukerkjøpsloven (ved kjøp fra forhandler) eller kjøpsloven (ved kjøp fra privatperson). Har du kjøpt en bil fra en privatperson, må mangelen være vesentlig for at du skal kunne heve kjøpet. Har du derimot kjøpt fra en bilforhandler, er loven gunstigere for deg som kjøper. Dette gjelder uansett om man har kjøpt en ny bil eller en bruktbil fra en forhandler.

Når har bilen en mangel?

Bilen skal leveres i avtalt stand og ha det utstyret og de funksjonene som selgeren har oppgitt i forbindelse med salget, enten salget skjer gjennom en forhandler eller en privatperson. Hva du kan forvente, avhenger blant annet av opplysninger i salgsannonsen, kjøpekontrakten, tilstandsrapporten og annen informasjon fra selgeren.

Selgeren har et særskilt ansvar for opplysningene som gis om bilen. Dersom selgeren gir uriktige opplysninger eller unnlater å informere om viktige forhold, kan dette anses som en mangel.

Dine rettigheter

Hvis bilen har en mangel som ikke var opplyst om ved kjøpet, kan du ha krav på:

  • Retting: Selgeren reparerer feilen uten kostnad for deg.
  • Omlevering: Få en tilsvarende bil som er fri for mangler.
  • Prisavslag: Få en reduksjon i prisen som tilsvarer mangelen.
  • Heving av kjøpet: Returnere bilen og få pengene tilbake.

Har bilen en mangel, skal selger som hovedregel få mulighet til å rette mangelen. Hvis ikke dette er mulig, kan omlevering være et alternativ. I praksis skjer dette oftest ved kjøp av nyere biler. Hvis retting eller omlevering ikke er aktuelt, kan det være aktuelt med et prisavslag. Avslaget beregnes ut fra bilens verdi med og uten mangelen.

I noen tilfeller er mangelen av så stor betydning at heving kan bli aktuelt. Har du kjøpt bil fra en privatperson, skal det mer til for å kunne heve kjøpet, da må mangelen være vesentlig. Har du kjøpt fra forhandler, kreves at mangelen ikke er uvesentlig. Da må selgeren bevise at mangelen er uvesentlig. Det er altså enklere å heve et bilkjøp som forbruker hvis du har kjøpt av en forhandler/næringsdrivende, enn ved kjøp fra privatpersoner.

Husk fristene for reklamasjon

Reklamasjon innebærer at du informerer selgeren om mangelen. Dette bør gjøres skriftlig for å ha dokumentasjon. Det er to frister å forholde seg til:

  • Relativ frist: Innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.
  • Absolutt frist: To år etter at du mottok bilen, eller fem år hvis bilen er kjøpt fra forhandler.

Det er viktig å overholde begge fristene for å beholde dine rettigheter.

Hva gjør du hvis selgeren nekter å heve kjøpet?

En bil med feil kan føre til betydelige kostnader, og utgifter til advokat og rettssaker kan bli svært høye. Siden hver bilsak er unik, kan det være lurt å kontakte en biladvokat for å få en gratis vurdering av din sak.

Del denne artikkelen

Relaterte artikler

No items found.
Flere artikler

Vil du
ta en prat?

Ta kontakt, så finner vi ut av hva du trenger hjelp til, helt gratis!

Kontakt oss
Lukk

Haster det?

Ring oss på 21 09 02 02

Hvis det ikke er akutt, ber vi om at du booker et 15 minutters videomøte med oss ved å trykke på denne linken

Haster det?
Ring oss på 21 09 02 02

Book tid med oss

Book tid med oss

Lydmelding via WhatsApp