I april 2021 ble DNB ilagt en bot på 400 millioner kroner av Finanstilsynet grunnet mangler ved
sine antihvitvaskingsrutiner.
Siden den gang har DNB intensivert sitt arbeid med kundeidentifikasjon og -kontroll (KYC). Denne opptrappingen synes å ha hatt utilsiktede konsekvenser for enkelte kunder, ved at DNB som ledd i dette hvitvaskingsarbeidet har sagt opp flere kundeforhold.
Vi har bistått flere kunder i sak mot DNB, der DNB har sagt opp kundeforholdet fordi de mener at kundene ikke etterlever hvitvaskingsreglene i tilstrekkelig grad.
Nylig bistod vi en næringsdrivende i Oslo tingrett i sak mot DNB, der DNB hadde sagt opp kundeforholdet fordi de mente at det ikke kunne gjennomføres tilfredsstillende kundekontroller i henhold til hvitvaskingsloven. Det ble blant annet vist til at kunden vår hadde ervervet eiendom i Dubai for ca 10 år siden og at kunden ikke kjente til pengenes opprinnelse. Det ble anlagt søksmål mot DNB med krav om at DNB sin avgjørelse om oppsigelse var ugyldig.
Etter to års kamp, trakk DNB oppsigelsen og vi ble tilkjent fulle saksomkostninger av retten.
DNB har kompetanse og myndighet til å si opp foretak og personer og på den måten avslutte kundeforholdet i en bank. Med denne myndigheten følger et stort ansvar. Det kan ha uante konsekvenser for et foretak å miste sin bankforbindelse/bankkonto. I verste fall kan en slik beslutning innebære kroken på døra for et foretak.
Det synes som om mange kunder har blitt et utilsiktet offer for DNBs økte fokus på KYC-aktiviteter, der bankens behov for å demonstrere handling, har gått på bekostning av korrekt saksbehandling.
Vi anbefaler deg derfor å engasjere advokat for å gå i sømmene på grunnlaget for en oppsigelse. Kontakt oss gjerne for en samtale med en av våre erfarne advokater - det er helt gratis!
Ring oss på 21 09 02 02
Hvis det ikke er akutt, ber vi om at du booker et 15 minutters videomøte med oss ved å trykke på denne linken
Haster det?
Ring oss på 21 09 02 02
Book tid med oss
Book tid med oss
Lydmelding via WhatsApp